ΟΔΗΓΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ



ΟΔΗΓΟΣ ΝΕΟΔΙΟΡΙΣΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ


A. ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΝΕΟΔΙΟΡΙΣΤΟΥ

1. Επίσημος τίτλος σπουδών
2. Πιστοποιητικό στρατολογίας τύπου Α (μόνο για άνδρες)
3. Πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης (ΠΔ 50/96 άρθρ.16 παρ.7 )
4. Βεβαίωση εντοπιότητας (αν υπάρχει, ΠΔ 50/96 άρθρ.16 παρ.9)
5. Βεβαίωση συνυπηρέτησης (αν υπάρχει ΠΔ 50/96 άρθρ.16 παρ.5,6 )
6. Πιστοποιητικό Α/θμιας Υγειονομικής Επιτροπής (F1)
7. Βεβαιώσεις προϋπηρεσίας (ΠΔ 50/96 άρθρ.16 παρ.3,4 )
8. Φωτοαντίγραφο ταυτότητας θεωρημένο
9. Δήλωση περιουσιακής κατάστασης υπαλλήλου ( έντυπη άρθρο 28 ν. 2683/99)

(F1) Το Πιστοποιητικό Α/θμιας Υγειονομικής Επιτροπής εκδίδεται από τη Δ/νση Υγιεινής.
Χρειάζονται:
α) έντυπη αίτηση: συμπληρώνεται και κατατίθεται μαζί με τα υπόλοιπα δικαιολογητικά).
β) 2 φωτογραφίες.
γ) Ακτινογραφία θώρακος. Πάνω στην ακτινογραφία θώρακος θα τοποθετηθεί από το νοσοκομείο η μια φωτογραφία με σφραγίδα και υπογραφή. Η ακτινογραφία πρέπει να συνοδεύεται και με ιατρική γνωμάτευση από Ακτινολόγο γιατρό θεωρημένη από τον Διοικητικό Δ/ντή του Νοσοκομείου.
δ) Ιατρική γνωμάτευση από Παθολόγο Επιμελητή ή Δ/ντή Κρατικού Νοσοκομείου, θεωρημένη από τον Διοικητικό Δ/ντή του Νοσοκομείου
ε) Ιατρική γνωμάτευση από Ψυχίατρο Επιμελητή ή Δ/ντή Κρατικού Νοσοκομείου, θεωρημένη από τον Διοικητικό Δ/ντή του Νοσοκομείου.


ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΩΣ ΔΗΜΟΣΙΑ ΥΠΗΡΕΣΙΑ
Το σχολείο συνιστά Δημόσια Υπηρεσία - δεν διαθέτει, όμως, νομική προσωπικότητα - τόσο υπό τη λειτουργική όσο και την οργανική έννοια του όρου. Από τη μια μεριά η δραστηριότητα του σχολείου έχει ως αντικείμενο την παροχή αγαθών και υπηρεσιών για την ικανοποίηση βασικών αναγκών του κοινωνικού συνόλου (εκπαίδευση) και από την άλλη τα σχολεία είναι οργανωτικοί σχηματισμοί του Κράτους και επιδιώκουν την πραγματοποίηση των σκοπών τους, ασκώντας δημόσια εξουσία και εφαρμόζοντας τους κανόνες του Διοικητικού Δικαίου.

ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΩΣ ΔΗΜΟΣΙΟΙ ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ
Οι εκπαιδευτικοί ανήκουν στην κατηγορία των Τακτικών Δημοσίων Πολιτικών Υπαλλήλων και υπάγονται στον Υπαλληλικό Κώδικα κατά συμπληρωματικό τρόπο, δηλαδή για τα θέματα εκείνα που δεν ρυθμίζονται διαφορετικά από ειδικές διατάξεις του Διοικητικού Δικαίου (Ν. 2721/99). Οι ειδικές ρυθμίσεις που ισχύουν στους εκπαιδευτικούς έχουν συγκεντρωθεί - κυρίως - στο Ν. 1566/85, στις κανονιστικές αποφάσεις (Προεδρικά Διατάγματα, Υπουργικές Αποφάσεις) που εκδόθηκαν κατ' εξουσιοδότηση του νόμου αυτού, καθώς και στις τροποποιήσεις αυτού.

ΟΡΓΑΝΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
(άρθρο 11 του Ν. 1566/85)
Όργανα διοίκησης κάθε σχολείου Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης αποτελούν ο Διευθυντής, ο Υποδιευθυντής και ο Σύλλογος Διδασκόντων.
- Ο Διευθυντής του σχολείου είναι ιδίως υπεύθυνος για την ομαλή λειτουργία του σχολείου, το συντονισμό της σχολικής ζωής, την τήρηση των νόμων, των εγκυκλίων και των υπηρεσιακών εντολών και την εφαρμογή των αποφάσεων του Συλλόγου Διδασκόντων. Αν δεν υπάρχει Διευθυντής ή απουσιάζει ή κωλύεται και δεν υπάρχει υποδιευθυντής, με απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή ύστερα από εισήγηση του Π.Υ.Σ.Π.Ε. ανατίθεται η προσωρινή άσκηση καθηκόντων σε εκπαιδευτικό που υπηρετεί σε σχολείο του νομού ή νομαρχιακού διαμερίσματος και έχει τα απαιτούμενα προσόντα. Η προσωρινή αναπλήρωση δεν μπορεί να διαρκέσει πέραν της λήξης του διδακτικού έτους.
- Ο Υποδιευθυντής βοηθά το Διευθυντή στην άσκηση των καθηκόντων του και είναι υπεύθυνος για τη διεξαγωγή της διοικητικής υπηρεσίας του σχολείου. Αναπληρώνει το Διευθυντή του σχολείου όταν δεν υπάρχει, απουσιάζει ή κωλύεται. Αν δεν υπάρχει υποδιευθυντής σχολικής μονάδας ή απουσιάζει, τα καθήκοντα αυτά ασκεί ο ανώτερος σε βαθμό από τους εκπαιδευτικούς που υπηρετούν στην ίδια σχολική μονάδα. Αν υπάρχουν ομοιόβαθμοι, καθήκοντα υποδιευθυντή ασκεί εκείνος που ορίζεται με απόφαση του Διευθυντή Εκπαίδευσης ύστερα από γνώμη του Π.Υ.Σ.Π.Ε..
- Ο Σύλλογος Διδασκόντων κάθε σχολείου αποτελείται από όλους τους διδάσκοντες στο σχολείο και έχει ως Πρόεδρο το Διευθυντή του σχολείου. Ο Σύλλογος των Διδασκόντων συνεδριάζει, ύστερα από πρόσκληση του προέδρου του, τακτικά μία φορά πριν την έναρξη των μαθημάτων και μία φορά στο τέλος κάθε τριμήνου, και έκτακτα όταν το κρίνει σκόπιμο ο πρόεδρος ή το ζητήσει εγγράφως για συγκεκριμένα θέματα τουλάχιστο το 1/3 των μελών του. Οι συνεδριάσεις γίνονται μέσα στο ωράριο εργασίας και σε καμιά περίπτωση σε ώρες διδασκαλίας των μαθημάτων. Ο Σύλλογος Διδασκόντων αποτελεί συλλογικό όργανο για τη χάραξη κατευθύνσεων για την καλύτερη εφαρμογή της εκπαιδευτικής πολιτικής και την καλύτερη λειτουργία του σχολείου. Έχει την ευθύνη για την εφαρμογή του Ωρολογίου και Αναλυτικού Προγράμματος, την υγεία και προστασία των μαθητών, την καθαριότητα των σχολικών χώρων και την οργάνωση της σχολικής ζωής.

ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
(άρθρο 5, παρ. 8 και 9 του Ν. 1894/90)
Η σχολική επιτροπή (Σ.Ε.) αποτελεί δημοτικό ή κοινοτικό νομικό πρόσωπο (που διέπεται από το Π.Δ. 410/95) και καλύπτει ένα ή περισσότερα σχολεία ανάλογα με τις τοπικές ανάγκες όπως αυτές εκτιμώνται από τον αντίστοιχο Οργανισμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Στη διοίκηση των σχολικών επιτροπών μετέχουν υποχρεωτικά, εκτός από τον εκπρόσωπο του Δήμου ή της Κοινότητας, οι Διευθυντές των αντίστοιχων σχολείων και από ένας εκπρόσωπος των αντίστοιχων Συλλόγων Γονέων, εφόσον υπάρχουν τέτοιοι σύλλογοι.
Έργο της Σ.Ε. είναι η διαχείριση των πιστώσεων που της διατίθενται για την κάλυψη των δαπανών λειτουργίας των αντίστοιχων σχολείων (θέρμανσης, φωτισμού, ύδρευσης, αποχέτευσης, αγοράς αναλώσιμων υλικών, κ.τ.λ.), η αμοιβή των καθαριστριών, η εκτέλεση έργων για την επισκευή και συντήρηση των αντίστοιχων σχολείων και του κάθε είδους εξοπλισμού τους, η εισήγηση προς τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για τον εφοδιασμό από τον Οργανισμό Σχολικών Κτιρίων των αντίστοιχων σχολείων με έπιπλα και εξοπλιστικά είδη και από το ΥΠ.Ε.Π.Θ. με βιβλία για τις αντίστοιχες σχολικές βιβλιοθήκες, η διαχείριση των εσόδων από την ενδεχόμενη εκμετάλλευση των σχολικών κυλικείων, καθώς και η λήψη κάθε άλλου μέτρου που κρίνεται αναγκαίο για τη στήριξη της διοικητικής λειτουργίας των σχολικών μονάδων.
Η ανάθεση της λειτουργίας των κυλικείων των δημόσιων σχολείων και η συγκρότηση επιτροπής ελέγχου της λειτουργίας τους γίνεται από τη σχολική επιτροπή σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην Κοινή Υπουργική Απόφαση Δ4/11927/3-2-04.
Η σχολική επιτροπή συνεδριάζει υποχρεωτικά, ύστερα από πρόσκληση του προέδρου μια φορά το μήνα. Ο πρόεδρος καλεί, επίσης, τη Σ.Ε. σε συνεδρίαση όταν το ζητήσει το 1/3, τουλάχιστον, των μελών της με γραπτή αίτηση. Η Σ.Ε. έχει απαρτία εφόσον τα μέλη που είναι παρόντα αποτελούν την απόλυτη πλειοψηφία του συνολικού αριθμού των μελών της. Απόλυτη πλειοψηφία υπάρχει όταν οι παρόντες είναι περισσότεροι από τους απόντες. Αν μετά από δύο συνεχείς προσκλήσεις η Σ.Ε. δεν έχει απαρτία, συνεδριάζει ύστερα από τρίτη πρόσκληση, εφόσον τα μέλη που είναι παρόντα αποτελούν το 1/3 τουλάχιστον του συνολικού αριθμού των μελών της.

ΣΧΟΛΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
Σε κάθε Δημόσιο σχολείο λειτουργεί σχολικό συμβούλιο, το οποίο αποτελείται από το Σύλλογο των Διδασκόντων, τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Γονέων και τον εκπρόσωπο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στη σχολική επιτροπή. Έργο του σχολικού συμβουλίου είναι η εξασφάλιση της ομαλής λειτουργίας του σχολείου με κάθε πρόσφορο μέσο, η καθιέρωση τρόπων αμοιβαίας επικοινωνίας Διδασκόντων και οικογενειών των μαθητών καθώς και η υγιεινή των μαθητών και του σχολικού περιβάλλοντος. Το σχολικό συμβούλιο λειτουργεί νόμιμα με όσα μέλη του είναι παρόντα (άρθρο 51 του Ν. 1566/85).
Πρόεδρος του σχολικού συμβουλίου είναι ο Διευθυντής του σχολείου. Το σχολικό συμβούλιο συνεδριάζει υποχρεωτικά τρεις (3) φορές το χρόνο, εντός του πρώτου δεκαημέρου του κάθε τριμήνου του διδακτικού έτους, έκτακτα δε, όποτε το ζητήσει ο Διευθυντής του σχολείου ή δύο (2) τουλάχιστον φορείς που μετέχουν στο σχολικό συμβούλιο. Ο πρόεδρος ορίζει ένα από τα μέλη σχολικού συμβουλίου ως Γραμματέα.
Το σχολικό συμβούλιο συγκαλείται με πρόσκληση του Προέδρου του στην οποία αναγράφονται τα θέματα της ημερήσιας διάταξης. Η πρόσκληση επιδίδεται στα μέλη του τρεις (3) τουλάχιστον ημέρες πριν τη συνεδρίαση. Σε κατεπείγουσες περιπτώσεις είναι δυνατόν η πρόσκληση να επιδίδεται στα μέλη την προηγούμενη της συνεδρίασης. Σε περίπτωση ισοψηφίας υπερισχύει η ψήφος του Προέδρου. Οι συνεδριάσεις του σχολικού συμβουλίου πραγματοποιούνται στο σχολείο και εκτός του διδακτικού ωραρίου (Δ4/543/21-10-1999 Υπουργική Απόφαση).


Διορισμός και τοποθέτηση των νεοδιοριζόμενων εκπαιδευτικών(σύμφωνα με το νεό νομοσχεδιο)
1.     Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκμάτων, που εκδίδεται το αργότερο εντός του πρώτου δεκαπενθημέρου του Ιουλίου κάθε έτους και αναρτάται στην ιστοσελίδα του Υπουργείου, ανακοινώνονται οι κενές θέσεις που πρόκειται να καλυφθούν, ο αριθμός κατά κλάδο και ειδικότητα, κατά περιοχή διορισμού και δυσπρόσιτο σχολείο. Οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που είναι εγγεγραμμένοι στους τελικούς πίνακες κατάταξης εκπαιδευτικών, με την ίδια απόφαση καλούνται να υποβάλουν δήλωση προτίμησης μέσα σε συγκεκριμένη προθεσμία.
2.  Ο διορισμός των εκπαιδευτικών διενεργείται με βάση τη σειρά τους στον τελικό πίνακα κατάταξης εκπαιδευτικών και τις δηλωθείσες προτιμήσεις.
3.      Ο νεοδιοριζόμενος εκπαιδευτικός της πρωτοβάθμιας ή της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης τοποθετείται σε κενή θέση σχολικής μονάδας με απόφαση του οικείου διευθυντή εκπαίδευσης, ύστερα από πρόταση του οικείου περιφερειακού υπηρεσιακού συμβουλίου.
4.     Ο χρόνος παραμονής στη σχολική μονάδα της πρώτης τοποθέτησης μετά το διορισμό δεν μπορεί να είναι μικρότερος των τριών ετών. Κάθε διάταξη που ρυθμίζει διαφορετικά το θέμα αυτό καταργείται.
5.     Ο νεοδιοριζόμενος εκπαιδευτικός υπηρετεί επί δύο έτη ως δόκιμος εκπαιδευτικός προκειμένου να προετοιμασθεί για να αναλάβει πλήρως το διδακτικό και παιδαγωγικό του έργο. Η προετοιμασία περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την εξοικείωση του νεοδιοριζόμενου εκπαιδευτικού με το εκπαιδευτικό περιβάλλον και την εισαγωγική επιμόρφωση.
6.    Για την καθοδήγηση και υποστήριξη του νεοδιοριζόμενου εκπαιδευτικού ορίζεται από τον αρμόδιο σχολικό σύμβουλο σε συνεργασία με τον διευθυντή της σχολικής μονάδας ο μέντοράς του. Ο μέντορας πρέπει να έχει μεγάλη εκπαιδευτική και διδακτική εμπειρία και να υπηρετεί ως εκπαιδευτικός στην ίδια σχολική μονάδα ή την ίδια ομάδα σχολείων.
7.    Το περιεχόμενο και η διάρκεια της εισαγωγικής επιμόρφωσης, τα ειδικότερα προσόντα των μεντόρων, ο τρόπος επιλογής τους, τα ειδικότερα καθήκοντά τους καθώς και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

8.      Στο τέλος του δεύτερου έτους ο νεοδιοριζόμενος εκπαιδευτικός αξιολογείται ώστε να κριθεί αν είναι κατάλληλος να μονιμοποιηθεί ως εκπαιδευτικός. Τα όργανα, η διαδικασία και τα ειδικότερα κριτήρια μονιμοποίησης των νεοδιοριζόμενων εκπαιδευτικών καθώς και τυχόν αναγκαίες λεπτομέρειες καθορίζονται με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται με πρόταση του Υπουργού Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων.
9.      Στην περίπτωση νεοδιοριζόμενου που δεν κρίνεται κατάλληλος για μονιμοποίηση ως εκπαιδευτικός εφαρμόζονται οι διατάξεις των παραγράφων 5 και 6 του Κεφαλαίου Α του άρθρου 16 του ν. 1566/1985 (ΑΊ67).

Αναγνώριση προϋπηρεσίας (για μισθολογική εξέλιξη)
(Ν. 3205/03)

Οι υπηρεσίες και προϋπηρεσίες που αναγνωρίζονται για τη χορήγηση μισθολογικών κλιμακίων, είναι:

• Η υπηρεσία που προσφέρεται στο Δημόσιο, σε Ν.Π.Δ.Δ. και Ο.Τ.Α. με σχέση εξαρτημένης εργασίας δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου αορίστου ή ορισμένου χρόνου.
• Η προϋπηρεσία σε υπηρεσίες Κρατών – μελών της Ε.Ε.
• Κάθε πραγματική και συντάξιμη δημόσια υπηρεσία που υπολογίζεται για τη συμπλήρωση της 35ετίας, ανεξάρτητα από το φορέα στον οποίο έχει προσφερθεί.
• Η προϋπηρεσία των εκπ/κών σε σχολεία της Κύπρου και ισότιμα ελληνικά σχολεία του εξωτερικού, καθώς και η τυχόν προϋπηρεσία τους σε σχολεία της ιδιωτικής εκπ/σης.
• Η προϋπηρεσία εκπ/κών και μελών του ειδικού εκπ/κού προσωπικού σε παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς Ν.Π.Δ.Δ. ή Ν.Π.Ι.Δ. μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα ή στο Ψυχολογικό Κέντρο Βορείου Ελλάδας και στο Κέντρο Ψυχικής Υγιεινής (άρθρο 8, παρ. 8 του Ν. 2817/2000).
• Η προϋπηρεσία των εκπ/κών στα ξένα σχολεία της ημεδαπής (άρθρο 9, παρ.22 του Ν. 2817/2000)

ΣΗΜΕΙΩΣΗ:
Όσοι εκπαιδευτικοί έχουν προϋπηρεσίες που αναγνωρίζονται για υπηρεσιακή εξέλιξη πρέπει να τις καταθέσουν, στις Διευθύνσεις και στα Γραφεία Εκπαίδευσης. Οι προϋπηρεσίες αυτές θα πρέπει να αποδεικνύονται από πιστοποιητικά των αρμόδιων υπηρεσιών και στα οποία θα πρέπει να αναφέρονται:

- Οι αποφάσεις πρόσληψης και απόλυσης.
- Η ιδιότητα με την οποία υπηρέτησαν.
- Η σχέση εργασίας.
- Ο τρόπος μισθοδοσίας.
- Το ωράριο εργασίας (πλήρες ή μειωμένο).
- Η διάρκεια των προϋπηρεσιών αυτών.

Στις περιπτώσεις διδακτικής προϋπηρεσίας με μειωμένο ωράριο γίνεται αναγωγή στο υποχρεωτικό εβδομαδιαίο ωράριο διδασκαλίας των μονίμων εκπαιδευτικών της ειδικότητας του ενδιαφερομένου που ίσχυε κατά το χρόνο παροχής της υπηρεσίας. Για υπηρεσίες που παρέχονται με μειωμένο ωράριο εργασίας, αναγνωρίζεται για μισθολογική εξέλιξη τόσος χρόνος, όσος προκύπτει από το πηλίκο της διαίρεσης του συνόλου των ωρών εργασίας δια του αριθμού των ωρών εβδομαδιαίας απασχόλησης που ισχύει για τον αντίστοιχο κλάδο τακτικών Δημοσίων Υπαλλήλων. Για τον υπολογισμό της προϋπηρεσίας που αναγνωρίζεται κατά τα προαναφερθέντα, ως ένα έτος λογίζονται 300 ημέρες εργασίας, ως ένας μήνας λογίζονται 25 ημέρες και ως μία εβδομάδα 6 ημέρες (Δ2/10558/19-09-2000).

ΠΡΟΣΟΧΗ:
Προσμετράται με εξαγορά ως χρόνος ασφάλισης (στο Ταμείο Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων) κάθε προϋπηρεσία που έχει παρασχεθεί στο Δημόσιο ή σε Ν.Π.Δ.Δ. και έχει ληφθεί υπόψη για τη βαθμολογική και μισθολογική του εξέλιξη. Η εξαγορά γίνεται με ποσοστό 8% επί του βασικού μισθού που έχει ο υπάλληλος κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης. Το δικαίωμα αυτό πρέπει να ασκηθεί μέσα σε αποκλειστική προθεσμία δύο (2) ετών από το διορισμό του εκπαιδευτικού.

ΕΦΗΜΕΡΙΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
(Π.Δ. 201/98)
- Με πράξη του Συλλόγου Διδασκόντων ορίζονται οι εφημερεύοντες και καθορίζονται τα καθήκοντά τους και οι αρμοδιότητές τους.
- Ο αριθμός των εφημερευόντων ορίζεται από το Σύλλογο Διδασκόντων (Σ.Δ).
- Η εφημερία δεν ανήκει στις πρόσθετες εργασίες και από αυτήν απαλλάσσονται μόνο ο Διευθυντής και ο Υποδιευθυντής του σχολείου.
- Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, με απόφαση του Σ.Δ., μπορεί να απαλλαγεί εκπαιδευτικός από την εφημερία, όταν διαπιστώνεται ότι ειδικός λόγος δεν του επιτρέπει να ασκεί τα ειδικά αυτά καθήκοντα.
- Αντικατάσταση του εφημερεύοντος και αλλαγή της ημέρας εφημερίας γίνεται μόνο από το Διευθυντή του σχολείου.
- Οι εκπαιδευτικοί που συμπληρώνουν το ωράριό τους σε δύο σχολεία κάνουν εφημερία μόνο σ’ αυτό που ανήκουν οργανικά.
- Δεν αναλαμβάνουν καθήκοντα εφημερίας οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν σε τρία και πάνω σχολεία όταν, τουλάχιστον, το ένα από αυτά λειτουργεί σε χωριστό κτίριο.
- Τα σχολεία που συλλειτουργούν καταρτίζουν κοινό πίνακα εφημερευόντων, ώστε όλοι οι εκπαιδευτικοί του συγκροτήματος, ανεξάρτητα από το σχολείο στο οποίο ανήκουν, να πραγματοποιούν τον ίδιο εβδομαδιαίο αριθμό εφημεριών.

ΩΡΑΡΙΟ ΕΚΠ/ΚΩΝ
(άρθρο 9, παρ. 3 του Ν. 2517/97)

Το εβδομαδιαίο ωράριο διδασκαλίας των εκπαιδευτικών που υπηρετούν στα Δημοτικά σχολεία ορίζεται ως εξής:

- Διευθυντές 4θέσιων και 5θέσιων δημοτικών σχολείων, ώρες είκοσι (20).
- Διευθυντές 6θέσιων μέχρι και 9θέσιων δημοτικών σχολείων, ώρες δώδεκα (12).
- Διευθυντές 10θέσιων και 11θέσιων δημοτικών σχολείων, ώρες δέκα (10).
- Διευθυντές 12θέσιων και πάνω δημοτικών σχολείων, ώρες οχτώ (8).
- Εκπαιδευτικοί που υπηρετούν σε ολιγοθέσια (1θέσια, 2θέσια, 3θέσια) δημοτικά σχολεία, ανεξάρτητα από το βαθμό και το χρόνο υπηρεσίας τους, ώρες είκοσι πέντε (25).
- Εκπαιδευτικοί 4θέσιων και πάνω δημοτικών σχολείων, αν έχουν μέχρι 10 χρόνια υπηρεσίας, ώρες είκοσι τέσσερις (24), αν έχουν από 10 μέχρι και 15 έτη υπηρεσίας, ώρες είκοσι τρεις (23), αν έχουν από 15 μέχρι 20 έτη υπηρεσίας, ώρες είκοσι δύο (22), και αν έχουν πάνω από 20 έτη υπηρεσίας, ώρες είκοσι μία (21).
ΣΗΜΕΙΩΣΗ:
- Στους εκπ/κούς που συμπληρώνουν τον οριζόμενο χρόνο υπηρεσίας μέχρι 31 Δεκεμβρίου, ανατίθεται μειωμένο ωράριο διδασκαλίας από την 1η Σεπτεμβρίου του ίδιου έτους και στους υπόλοιπους από την 1η Σεπτεμβρίου του επόμενου διδακτικού έτους.
- Οι πολύτεκνοι εκπ/κοί (4 και πάνω παιδιά) απαλλάσσονται από εξωδιδακτικές εργασίες και, όπου είναι δυνατό, έχουν συνεχές ωράριο (Φ350/77/105679/Δ1/8-10-02).

Ανάθεση υπερωριών
- Σε περίπτωση που οι ώρες διδασκαλίας του προγράμματος κάθε δημοτικού σχολείου δεν καλύπτονται με το υποχρεωτικό ωράριο των διδασκόντων, ανατίθεται υπερωριακή διδασκαλία στους εκπαιδευτικούς του ίδιου σχολείου.
- Δεν επιτρέπεται η ανάθεση υπερωριακής διδασκαλίας σε εκπαιδευτικούς με μειωμένο ωράριο (Δ2/26818/16-12-96).
- Υπερωριακή διδασκαλία ανατίθεται, όπου είναι δυνατό, κατά προτεραιότητα στους πολύτεκνους εκπαιδευτικούς (Δ2/22685/21-10-96).
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Εφόσον δεν υπάρχει προσφορά προαιρετικής εργασίας, ο Σύλλογος Διδασκόντων αναθέτει σε εκπαιδευτικό του σχολείου μέχρι 5 ώρες υπερωριακή διδασκαλία (άρθρο 14, παρ.16 του Ν. 1566/85).
ΠΡΟΣΟΧΗ: Σύμφωνα με το Ν. 1566/85 υπάρχει σαφής διάκριση μεταξύ διδακτικού και εργασιακού ωραρίου. Ο εκπαιδευτικός παραμένει στο σχολείο μέχρι 30 ώρες την εβδομάδα για την εκτέλεση συγκεκριμένου έργου που του ανατίθεται από τα όργανα διοίκησης του σχολείου.
Ο Κλάδος μας αντιτίθεται στην υποχρεωτική ανάθεση υπερωριών. Η Δ.Ο.Ε. με απόφασή της κηρύσσει συνεχείς στάσεις εργασίας για την κάλυψη των συναδέλφων στους οποίους ανατίθεται –γραπτώς - υποχρεωτική υπερωρία.

Σύμφωνα με τις αποφάσεις της Ομοσπονδίας (1429/25-10-04, 1574/7-12-04):

« Οι εγκύκλιοι της Διεύθυνσης Σπουδών που αναφέρονται σε «απασχόληση» των μαθητών είναι προδήλως παράνομες, αφού είναι αντίθετες με το Ν. 1566/85. Οι συνάδελφοι καλούνται, εφόσον συμπληρώνουν το διδακτικό τους ωράριο, να αρνούνται την προφορική ανάθεση υποχρεωτικής υπερωρίας. Ιδιαίτερα αρνητικοί πρέπει να είναι, όταν τους ζητείται να καλύπτουν ώρες εκπαιδευτικών ειδικοτήτων που δεν έχουν καν τοποθετηθεί στα σχολεία (π.χ. Αγγλικών, Φυσικής Αγωγής) τη στιγμή που χιλιάδες εκπαιδευτικοί παραμένουν αδιόριστοι. Το Δ.Σ. της ΔΟΕ τους παρέχει πλήρη συνδικαλιστική και νομική κάλυψη».

ΜΕΤΑΒΟΛΕΣ ΤΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΤΟΥ ΕΚΠ/ΚΟΥ

Κριτήρια και μονάδες μετάθεσης - τοποθέτησης

Κριτήρια για τις μεταθέσεις - τοποθετήσεις των εκπαιδευτικών αρμοδιότητας του Π.Υ.Σ.Π.Ε. είναι:

1. Συνολική υπηρεσία (2,5 μονάδες για κάθε χρόνο)
Για τον υπολογισμό της συνολικής υπηρεσίας λαμβάνεται υπόψη:
• Ο χρόνος πραγματικής υπηρεσίας στα σχολεία ή σχολές της δημόσιας εκπαίδευσης του ΥΠΕΠΘ από το ΦΕΚ διορισμού του εκπ/κού μέχρι 31 Αυγούστου του επόμενου έτους από το διορισμό τους, εφόσον ανέλαβε υπηρεσία εντός του Σεπτεμβρίου. Για όσους ανέλαβαν υπηρεσία μετά το Σεπτέμβριο, από την ημερομηνία ανάληψης υπηρεσίας.
• Ο χρόνος εκπαιδευτικής υπηρεσίας σε ελληνικά σχολεία του εξωτερικού καθώς και σε ελληνικά σχολεία της Κύπρου.
• Ο χρόνος εκπ/κής υπηρεσίας στο Δημόσιο με ωριαία αντιμισθία. Ο χρόνος αυτός υπολογίζεται με κλάσμα που έχει αριθμητή τις προσφερθείσες ώρες εβδομαδιαίας διδασκαλίας και παρονομαστή το υποχρεωτικό ωράριο διδασκαλίας που ισχύει κατά το χρόνο υπολογισμού των μονάδων μετάθεσης για τους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς της αντίστοιχης βαθμίδας εκπαίδευσης.
• Ο χρόνος που οι εκπαιδευτικοί υπηρέτησαν στη δημόσια ή ιδιωτική εκπ/ση με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου.
• Ο χρόνος εκπ/κής υπηρεσίας σε εκπαιδευτικά ιδρύματα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, εφόσον αυτή λαμβάνεται υπόψη για μισθολογική εξέλιξη.
• Ο χρόνος της γονικής άδειας, της άδειας κυοφορίας, ο χρόνος των αναρρωτικών αδειών με ή χωρίς αποδοχές καθώς και ο χρόνος των εκπαιδευτικών αδειών.
• Προϋπηρεσία εκπ/κών σε παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα αναγνωρίζεται ως δημόσια εκπ/κή υπηρεσία (άρθρο 8, παρ. 8 του Ν. 2817/2000). Η προϋπηρεσία των καθηγητών ξένων γλωσσών στο Βρετανικό Συμβούλιο, Γαλλικό Ινστιτούτο και Ινστιτούτο Γκαίτε αναγνωρίζεται σαν υπηρεσία σε ιδιωτικά σχολεία (άρθρο 8, παρ. 17 του Ν. 2817/2000).

ΠΡΟΣΟΧΗ:
Η εκπαιδευτική προϋπηρεσία λαμβάνεται υπόψη για τον καθορισμό των μονάδων τοποθέτησης του εκπαιδευτικού για συνολική υπηρεσία, μόνο αν είναι αναγνωρισμένη.

2. Οικογενειακοί λόγοι
• Έγγαμος (4 μονάδες)
• Πρώτο παιδί (4 μονάδες)
• Δεύτερο παιδί (4 μονάδες)
• Τρίτο παιδί (6 μονάδες)
• Τέταρτο και πάνω παιδί (7 μονάδες για το καθένα)

3. Συνθήκες Διαβίωσης στις έδρες των σχολείων (Μ.Σ.Δ.)
Κάθε σχολική μονάδα έχει συγκεκριμένο αριθμό μορίων, π.χ. 53ο Ηρακλείου 1 μόριο για ένα πλήρες έτος υπηρεσίας, 2ο Αρκαλοχωρίου 2 μόρια για ένα πλήρες έτος υπηρεσίας κτλ.


4. Συνυπηρέτηση (4 μονάδες)

Οι μονάδες συνυπηρέτησης υπολογίζονται για τις τοποθετήσεις σε συγκεκριμένα σχολεία, εφόσον ο/η σύζυγος υπηρετεί ή εργάζεται στην περιφέρεια του Δήμου ή της Κοινότητας όπου ζητείται η τοποθέτηση.
- Προκειμένου περί υπαλλήλων του Δημοσίου ή ΝΠΔΔ ή ΟΤΑ απαιτείται βεβαίωση της υπηρεσίας, από την οποία να προκύπτει ότι ο/η ύζυγος υπηρετεί οργανικά και όχι με απόσπαση στο συγκεκριμένο τόπο.
- Προκειμένου περί εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα ή ελεύθερων επαγγελματιών απαιτείται βεβαίωση από τον ασφαλιστικό φορέα από την οποία να προκύπτει ότι ο/η σύζυγος εργάζεται στον τόπο που ζητείται η τοποθέτηση τουλάχιστον τα δύο τελευταία χρόνια από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης.
ΠΡΟΣΟΧΗ:
Ο εκπ/κός που ο/η σύζυγος υπηρετεί ως αναπληρωτής στο Δημόσιο δεν δικαιούται τις μονάδες συνυπηρέτησης σύμφωνα με την 95/91 γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.

5. Εντοπιότητα (4 μονάδες)

Μονάδες τοποθέτησης από εντοπιότητα υπολογίζονται όταν ο εκπ/κός είναι δημότης από διετίας του Δήμου ή της Κοινότητας στην οποία ζητείται τοποθέτηση.
ΠΡΟΣΟΧΗ:
Δεν αρκεί να είναι κανείς μόνιμος κάτοικος του Δήμου. Στη βεβαίωση του Δημάρχου θα πρέπει να αναγράφεται υποχρεωτικά από πότε ο εκπ/κός είναι δημότης στο συγκεκριμένο Δήμο.

Κρίση και τοποθέτηση υπεράριθμων εκπ/κών
(Π.Δ. 50/96 και 100/97)

Υπεραριθμίες εκπαιδευτικών είναι δυνατόν να προκύψουν από ίδρυση, κατάργηση, υποβιβασμό, διαίρεση ή συγχώνευση σχολείων ή άλλη αιτία. Σε περίπτωση συγχώνευσης σχολικών μονάδων για τη διαπίστωση υπεραριθμίας κρίνονται όλοι οι εκπαιδευτικοί των σχολείων που συγχωνεύονται.

Αν διαπιστωθεί υπεραριθμία εκπαιδευτικών σε σχολικές μονάδες, αυτή ρυθμίζεται με την παρακάτω διαδικασία:

• Καλούνται όλοι οι εκπαιδευτικοί του ίδιου κλάδου ή ειδικότητας που ανήκουν οργανικά στο σχολείο όπου διαπιστώθηκε η υπεραριθμία να δηλώσουν, εντός τριών (3) εργάσιμων ημερών, αν επιθυμούν ή όχι να κριθούν ως υπεράριθμοι.
• Στη συνέχεια το Π.Υ.Σ.Π.Ε. σε συνεδρίασή του χαρακτηρίζει ονομαστικά τους υπεράριθμους εκπ/κούς, κατά σχολική μονάδα, λαμβάνοντας υπόψη τα εξής:
- Από όσους εκπ/κούς επιθυμούν να κριθούν ως υπεράριθμοι, χαρακτηρίζονται υπεράριθμοι αυτοί που συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο αριθμό μονάδων μετάθεσης (βλ. παραπάνω «μονάδες μετάθεσης») σύμφωνα με το άρθρο 16 του Π.Δτος 50/96.
- Από όσους εκπ/κούς δεν επιθυμούν να κριθούν ως υπεράριθμοι, χαρακτηρίζονται ως υπεράριθμοι εκείνοι που τοποθετήθηκαν οργανικά τελευταίοι στη σχολική μονάδα. Οι εκπ/κοί που μετατέθηκαν ή τοποθετήθηκαν στη σχολική μονάδα το ίδιο σχολικό έτος, εκτός των εκπ/κών που τοποθετήθηκαν ως υπεράριθμοι, θεωρείται ότι τοποθετήθηκαν ταυτόχρονα. Σε περίπτωση ταυτόχρονης τοποθέτησης, υπεράριθμοι χαρακτηρίζονται οι εκπ/κοί που συγκεντρώνουν το μικρότερο αριθμό μονάδων μετάθεσης (βλ. παραπάνω «μονάδες μετάθεσης»).
- Οι εκπ/κοί που χαρακτηρίζονται υπεράριθμοι, σύμφωνα με τα παραπάνω, καλούνται από το Π.Υ.Σ.Π.Ε. να υποβάλουν δήλωση τοποθέτησης σε συγκεκριμένες σχολικές μονάδες, στις οποίες υπάρχουν οργανικά κενά, εντός δέκα (10) ημερών.

Η τοποθέτηση των υπεράριθμων εκπ/κών γίνεται ως εξής:
• Όταν η υπεραριθμία σε ένα σχολείο οφείλεται σε ίδρυση αντίστοιχου νέου σχολείου στην σχολική περιφέρειά του και στο οποίο μετακινούνται μαθητές του αρχικού σχολείου, οι υπεράριθμοι τοποθετούνται, εφόσον το επιθυμούν κατά απόλυτη προτεραιότητα στο νέο σχολείο. Η τοποθέτηση γίνεται με βάση το σύνολο των μονάδων μετάθεσης.
• Οι εκπ/κοί που επιθυμούν να τοποθετηθούν σε κενές οργανικές θέσεις σχολείων της ίδιας ομάδας όπου ανήκει το σχολείο στο οποίο κρίθηκαν ως υπεράριθμοι, τοποθετούνται κατά απόλυτη προτεραιότητα, συγκρινόμενοι μόνο μεταξύ τους, με βάση το σύνολο των μονάδων μετάθεσης και τις δηλώσεις προτίμησής τους σε κενές οργανικές θέσεις σχολείων της ίδιας ομάδας και όπου αυτό δεν είναι δυνατό, σε κενές θέσεις όμορης ομάδας σχολείων της ίδιας περιοχής μετάθεσης.
• Όσοι εκπ/κοί δεν επιθυμούν ή δεν κατέστη δυνατό να τοποθετηθούν σύμφωνα με τη διαδικασία των παραπάνω περιπτώσεων (α) και (β), τοποθετούνται σε κενές θέσεις σχολείων της ίδιας περιοχής μετάθεσης, συγκρινόμενοι με όλους τους εκπαιδευτικούς που ζητούν μετάθεση ή τοποθέτηση.
• Οι εκπ/κοί που εξακολουθούν να είναι υπεράριθμοι μετά τις παραπάνω ρυθμίσεις, παραμένουν στο σχολείο όπου κρίθηκαν ως υπεράριθμοι και διατίθενται σε άλλες σχολικές μονάδες για τη συμπλήρωση του ωραρίου τους. Η διάθεση αυτών γίνεται με τη σειρά προτίμησης και το σύνολο των μονάδων μετάθεσής τους.

ΠΡΟΣΟΧΗ:
Οι εκπ/κοί των παραπάνω περιπτώσεων μπορούν εφόσον το επιθυμούν να μετατεθούν κατά προτεραιότητα το ίδιο ή τα επόμενα σχολικά έτη στο σχολείο που κρίθηκαν ως υπεράριθμοι, αν σε αυτό δημιουργηθούν κενές θέσεις.

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΝΑ ΗΜΕΡΑ